Undvik magsjuka på din resa i Asien – 5 tips

turistdiarre

Tänk dig följande scenario: Du befinner dig mitt en guidad vandring bland Delhis marknader, och känner dig aningen överväldigad av alla nya smaker, lukter och intryck. Guiden är mitt uppe i en förklaring om något intressant, när du plötsligt känner ett välbekant muller i magtrakten. Oj. Nej. Plötsligt är ditt enda fokus att hitta en toalett, och det snabbt. 60 sekunder till detonation…

Japp, det är allas vår kompis turistdiarrén som hälsar på, och oftast vid en ovanligt olämplig tidpunkt. Han finns i alla länder, men är extra jobbig i några – som Indien, Nepal och Kambodja. Men låt inte honom avskräcka dig från att resa runt i de länderna. Även om många får lite orolig mage de första dagarna i ett nytt land där man inte är van vid bakteriekulturen är turistdiarré ganska lätt att undvika. Här bjuder vi på fem tips som kan minimera toalettbesöken så du kan fokusera din tid och energi på att njuta av resan istället.

 

1. Tvätta händerna ofta.

När det är måltidsdags brukar nästan alla ta fram sina våtservetter och handsprit, särskilt om det inte finns tillgång till handfat med tvål och vatten innan man äter (vilket det nästan alltid gör). I länder där man äter hela eller delar av måltiden med händerna är det förstås extra viktigt.

Men tänk på att hålla händerna rena även mellan måltiderna. Undvik att exempelvis klia dig i huvudet efter en lång och svettig dag på marknaden och sedan äta något med händerna. Att hålla fingernaglarna korta och rena är ett annat bra sätt att hålla bakterier borta.

 

2. Drick flaskvatten, och undvik is

Att få sig kranvatten i exempelvis Indien är lite självmål. Vi rekommenderar att ta med en SteriPEN, som steriliserar vattnet med ultraviolett ljus och tar bort 99,9% av alla bakterier, virus och protozoer (ett finare namn för urdjur, dvs amöbor och andra mikroskopiska elakingar som kan göra dig sjuk), och en återanvändningsbar vattenflaska. Ett annat bra alternativ är att köpa en vattenflaska som steriliserar vattnet åt dig. Sawyer heter en tillverkare, och även om själva flaskan är av plast räcker det att du köper en flaska som du kan återanvända massor av gånger.

Om du måste köpa vatten på flaska: kolla så att förseglingen är intakt. I vissa länder finns det affärsinnehavare som fyller på vattenflaskor med kranvatten. Den metoden fungerar inte för kolsyrade drycker, så sodavatten är ett bra alternativ för att hålla vätskebalansen. Skippa isen om du köper något att dricka på ett billigt café eller liknande – i vissa länder kan den vara gjord på kranvatten.

 

3. Stäng munnen!

Att borsta tänderna med kranvatten kan vara ett onödigt sätt att utmana magen. Så länge du spottar ut vattnet brukar det inte vara problem om du inte har otur och stöter på väldigt förorenat kranvatten, men om du råkar svälja en mun kranvatten eller två kan det ställa till det. Även detta gäller bara i vissa länder, som exempelvis Indien. Detsamma gäller när du duschar – om du är van att skölja munnen och kanske svälja lite av duschvattnet hemma i Sverige är det något du bör undvika på resan. Håll munnen stängd när du duschar! 🙂

 

4. Ät varm och nylagad mat

Att prova ny och spännande lokal mat brukar vara en av resans höjdpunkter, och var inte rädd för att göra det. Men det finns några saker att tänka på:

  • Ät där många i lokalbefolkningen äter. Det brukar inte bara betyda god och prisvärd mat, utan även att det är omsättning på råvarorna så de inte står framme för länge innan de tillagas.
  • Välj i första hand varm mat. Upphettning dödar bakterier.
  • Var inte rädd för att testa gatumat, men följ din reseledares rekommendationer. Han eller hon vet vad du bör undvika.
  • Ät vegetariskt ibland. Eller alltid. Mat utan kött innehåller generellt färre bakterier.
  • Undvik bufféer eller färdiglagad mat på marknader. Den kan ha stått framme i värmen länge.
  • Undvik sallad, eftersom den ofta är sköljd i kranvatten.
  • Ät inte uppskuren frukt, utan köp hela frukter och skala dem själv.

undvika turistdiarre pa resa

 

5. Förbered magen med probiotika

Probiotika är snälla bakterier som hjälper magen och resten av kroppen att bekämpa skadliga bakterier. Yoghurt, kombucha och andra fermenterade livsmedel kan vara ett bra sätt att förbereda magen inför en resa, och koleravaccinet Dukoral kan även ge visst skydd mot matförgiftning.

 

Om du ändå blir magsjuk under resan

Ta det lugnt. Du är inte ensam. Många kan få orolig mage bara av tidomställningen, klimatomställningen och mat som innehåller en annan bakterieflora än den man är van vid hemifrån. Man kan följa alla tipsen ovan och få lite magproblem ändå.

Tänk på att ha med dig lite mynt (om du får bråttom till en toalett och den närmsta kostar pengar), och en rulle toapapper (det finns inte alltid på alla offentliga toaletter i Asien, men går oftast att köpa). Se till att du får i dig tillräckligt med vätska. I nödfall är det bra att ta med en ask Immodium, som stoppar diarré – men tänk på att du då även stoppar upp kroppens sätt att bli av med oönskade bakterier.

 

Skriv en rad!

Kommentera